• Teckenstorlek
facebook
IntresseanmÄlan: 020 202930
PlaceringsfÖrfrÅgan: 040 231741

Kontakta Oss:

Vardagar 08.00-16.30

arrow020 202930

E-post: info@familjehemifokus.se

Fyll i din intresseanmälan här

Info till barn/unga

Så kan du som barn få hjälp

Det finns många olika anledningar till att du som barn bor i familjehem. Om socialtjänsten i din kommun ser att du far illa hemma kan de hjälpa till på olika sätt. Ibland ser socialtjänsten att det bästa för dig är att flytta till ett familjehem. Ett familjehem är en familj som välkomnar dig som inte kan bo hemma hos sina föräldrar att bo hos dem. En del barn bor i familjehem en kort tid, andra bor längre och en del bor i familjehem tills de flyttar hemifrån.

Innan familjehemmet får välkomna dig till sin familj ska de utredas och få utbildning kring vad som är viktigt att veta när man är familjehem.

När ett familjehem har valt att bil familjehem via Familjehem i Fokus kommer en familjehemskonsulent hem till dem och hjälper dem att vara ett så bra familjehem som de kan.

När du bor i familjehem är det socialtjänsten, ibland tillsammans med dig, som bestämmer hur kontakten mellan dig och dina föräldrar ska se ut. Det vanligaste är att barnet och föräldrarna träffas regelbundet och har telefonkontakt, mailar eller skickar brev. Det kan finnas olika skäl till att socialtjänsten inte anser att barn och föräldrar ska någon kontakt under en kortare eller längre tid.

Om du vill veta mer om hur det är att bo i familjehem eller om du redan bor i familjehem och har frågor kan du kontakta Socialstyrelsen på telefonnummer: 020-120 06 06  eller beratta@socialstyrelsen.se

I bland behöver man som barn eller ungdom en vuxen att prata med om saker som känns tunga och jobbiga. Det spelar egentligen ingen roll vem det är- någons förälder, din fotbollstränare eller kanske en fritidspedagog- bara det är en vuxen som du litar på och som kan hjälpa dig. I skolan finns lärare, skolsköterska, skolkurator eller psykolog som alla har stor erfarenhet av att hjälpa barn och ungdomar.

Känner du ändå inte att du har någon att vända dig till, kan du höra av dig till någon av följande:

Bris – Barnens Rätt i Samhället

Telefonnummer 116 111 eller via hemsidan www.bris.se

På Bris jobbar vuxna som är vana att hjälpa barn och unga, och de har tystnadsplikt och får alltså inte säga något till någon om dig. Samtalet är gratis och syns inte på telefonräkningen, så du behöver inte vara rädd att bli avslöjad. Du kan också skriva till en vuxen anonymt- vilket betyder att du inte behöver säga vem du är- på BRIS-mejlen eller BRIS-chatten.

Jourhavande kompis

020-222 444 / www.rkuf.se

När du behöver prata med någon kvällstid- Jourhavande kompis har öppet de flesta kvällar och du ringer anonymt vilket betyder att du inte behöver säga vem du är.

Barnombudsmannen

020 23 10 10 / www.barnombudsmannen.se

Telefontid: måndag till fredag kl 09.00 till 15.00. Lunchstängt kl 12.00 till 13.00.

Alla barn och vuxna som tar kontakt har rätt att vara anonyma, men om vi får kännedom om att ett barn far illa måste vi anmäla det till socialtjänsten.

Det här numret är gratis att ringa och samtalet syns inte på telefonräkningen.

Givetvis kan du ringa Socialtjänsten i din kommun. Telefonnumret hittar du på nätet, under din kommun – be att få bli kopplad till någon som har hand om barn och familjer.

En av socialtjänstens viktigaste uppgifter är att hjälpa barn som har det svårt hemma och de kommer att försöka prata med dina föräldrar och hitta en lösning på att du ska må bättre.

Socialtjänsten

Upplever du att du inte får det stöd och hjälp du behöver få av dina föräldrar, kontakta socialtjänsten. Telefonnumret hittar du på nätet, under din kommun – be att få bli kopplad till någon som har hand om barn och familjer.

En av socialtjänstens viktigaste uppgifter är att hjälpa unga människor som har det svårt hemma och de kommer att försöka prata med dina föräldrar och hitta en lösning på att du ska må bättre.

Om din situation är akut – Ring 112

Om du upplever att du måste prata med någon snabbt oavsett vad klockan är- ring 112 och berätta vad som hänt. Personen som svarar på SOS-centralen skickar dig och ditt samtal vidare till någon som kan hjälpa dig omedelbart.